Mortal Kombat měl mezi bojovkami zvláštní postavení už od dob automatových maringotek a všichni víme proč. Na červené pixely zvolna odkapávající z utržené hlavy, kterou i s páteří pyšně třímá Sub-Zero, byl zkrátka působivý pohled. Až tak působivý, že kvůli němu v roce 1994 vznikla ratingová organizace ESRB, aby předešla státní regulaci videoher.
Zděšení devadesátkoví mravokárci by z toho, co současná technologie dovolila Edu Boonovi realizovat, asi omdleli.
My, co máme v hlavě mozek a dokážeme brutální černý humor MK chápat v kontextu pravidel jeho světa, můžeme slavit, protože Mortal Kombat ještě nikdy nebyl v takové formě. A řeč není jen o fatalitách.
Moderní bojovky od NetherRealm Studios (Mortal Kombat 9, Injustice) se staly etalonem kvality v kategorii, která žánru není příliš vlastní. Na mysli mám příběh. Ten je v bojovkách většinou důležitý asi tak jako v pornu.
Story mód v MK 11 je ale tak fantastická jízda, že stojí za to si hru pořídit jen kvůli němu.
Tři hodiny čistého času jsou jen filmové prostřihy, které plynule přecházejí do soubojů a zase zpět, a po mdlé desítce konečně zase vyprávějí zajímavý příběh. Raidenovi po událostech v posledním dílu, i díky Shinokovu amuletu, tak trochu přeskočilo a rozhodl se chránit Zemi preventivními útoky na okolní světy. To ovšem uvedlo do pohybu události, které mají za cíl nastolit rovnováhu pomocí manipulace s časovými liniemi. A samozřejmě trochou brutálního násilí.
Nebudu spoilovat, ale prozradím, že se v jeden moment sejde v jednom místě víc časových os a většina bojovníků stane tváří v tvář svým mladším verzím, z čehož se dá vytřískat překvapivě velké množství zábavných situací.
Filmovému dojmu napomáhá i špičkový dabing, skvělé herecké výkony a grafika, která vypadá o generaci lépe než Mortal Kombat X (kromě verze na Switch). To vše samozřejmě v dokonale plynulých šedesáti snímcích za sekundu (včetně verze na Switch). Ve výsledku je znát, jak obrovské množství práce za celým Story módem stojí. Obzvlášť v kontrastu s konkurencí, kdy místo filmu sledujete jen míhající se nenadabované texty, které na poslední chvíli sepsali programátoři (ehm, ehm, Soul Calibur VI).
Mortal Kombat 11 opět dává zapomenout na nemotorné období, kdy se série pokoušela o manévrování v 3D prostoru, a je ryzí 2D bojovkou. Což je jedině dobře, protože už předchozí dva díly dokázaly, jak dobře ve dvou dimenzích dokáží fungovat, a to i na turnajové úrovni.
Ano, i Mortal Kombat 11 je hra, kde nestačí jen zběsile mačkat tlačítka, aby se na obrazovce začalo něco dít. Za všemi vašimi vítěznými zápasy budou pot, krev a slzy.
Naštěstí hra obsahuje perfektní tutorial, který vás provede všemi úrovněmi, od základů přes jednoduchá komba až po special move cancel a juggly z crushing blow, když se vám povede counter útok. Hra má i speciální tutorial pro každou postavu a je zářným příkladem, jak do komplexního systému zasvětit nováčky.
Výraznou změnou v systému je absence brutálních x-ray útoků, respektive jejich transformace v mnohem silnější (a krvavější) fatal blow.
Ten můžete na rozdíl od x-raye udělat jen jednou za celý zápas (nikoliv za kolo) a to v okamžiku, kdy vám teče do bot a máte méně než 30 % života. Ve výsledku to znamená méně přerušování boje animacemi a větší adrenalin v situacích, kdy jste na tom oba špatně. Komu se první podaří fatal blow, ten vyhraje.
Ve hře najdete i desítky dalších změn (oddělený attack a defense bar, absence běhu, celý systém nabalený na counter útoky a crushing blows), které dotvářejí mozaiku skvěle vybalancované bojovky, co se nebojí zkoušet nové věci.
Hru od vydání doprovází obrovská vlna kontroverze kvůli mikrotransakcím za tisíce dolarů, kterou si Mortal Kombat zaslouží uvést na pravou míru. Pokud hru plánujete hrát delší dobu a máte rádi customizaci, existuje tu systém odemykání tisíců jednorázových předmětů do singleplayeru a vizuálních doplňků pro všechny postavy. A ty získáváte v bednách za několik druhů měn, které vyděláváte po troškách ve všech módech hry nebo si je můžete koupit za skutečné peníze.
V tomhle okamžiku je nutno říct, že systém mikrotransakcí nijak nezasahuje do mechanik hry a pokud vám jsou úpravy oblečků volné, stejně jako mně, můžete ho v klidu ignorovat. Jestli ale patříte ke sběratelům, kteří neusnou, dokud nebudou mít všechno, co hra nabízí, připravte se na tisíce hodin grindu. Nebo si můžete nechat pustit žilou nakoupit „time krystaly.“
Je do značné míry nefér, že někdo z produkce hry takhle sabotoval fantastickou práci hlavního vývojářského týmu. Ale málo platné, když se ve Warner Bros rozhodli vyválet nový Mortal Kombat v mikrotransakčním hnoji, nemůžou se divit, když si hráči stěžují, že smrdí. Na druhou stranu, na prodej je jen část z široké nabídky skinů. Většinu si tak musíte skutečně vybojovat.
Verdikt
Mortal Kombat 11
Mortal Kombat 11 je všech směrech fantastické pokračování legendární série s povedeným příběhovým módem, novým vybroušeným systémem a perfektně fungujícím online multiplayerem. Je to král svého žánru a příklad, jak by mělo vypadat pokračování. Zároveň je turnajová bojovka obstojně přístupná i nováčkům.
PLUSY
- Story mode, u kterého nezůstane jedno oko suché
- Změny v systému k plynulejší a vyváženější hře
- Skvělý online multiplayer optimalizovaný i pro horší připojení
- Grafika, animace, geniálně zábavné fatality
MÍNUSY
- Absence některých ikonických bojovníků, kteří se nejspíš chystají do DLC
- Naprosto zbytečný a otravný systém mikrotransakcí