Jednu z nejpopulárnějších RPG sérií herního světa není třeba nijak obšírně představovat. Morrowind, Oblivion, Skyrim a spol. se staly průkopníky žánru. Nabídly otevřený, organicky fungující svět a absolutní svobodu.
Mobilní The Elder Scrolls nabízí pravý opak: důraz na klaustrofobickou linearitu, neexistující rozmanitost a rozbředlý herní zážitek pro všechny.
V principu jsou Blades kombinací budovatelského simulátoru čekání a extrémně primitivního a lineárního RPG, které je z gruntu postavené na agresivních mikrotransakcích, lootboxech a pay2win.
Základem vylepšování postavy je nepřekvapivě shánění lepšího vybavení. To může vypadnout z truhly, kterou najdete kdesi na dně kobky. Z neznámého důvodu ovšem musíte na otevření truhly čekat. A tušíte správně, že čekat budete extrémně dlouho – v pozdějších fázích klidně celý den. Teda pokud do hry nezačnete sypat skutečné peníze. Truhel, které čekají na otevření, navíc máte omezené množství, a pokud máte plno, nemá smysl hrát dál, protože nebudete moct sbírat další truhly. Leda, že byste zaplatili….
A jako bonus si můžete extrémně silné zbraně a brnění koupit přímo. Pokud nakoupíte výbavu za desítky dolarů, nemusíte se už ani obtěžovat s hraním, budete mít nabušenou postavu okamžitě. Systém je schválně nadesignován tak, aby byl co nejotravnější. Při každé příležitosti se vás snaží vmanipulovat do placení a je v tom postupem času čím dál tím agresivnější.
V pozdější fázi se dostanete do situace, kdy opravy zbraní budou stát víc, než si v dungeonu vyděláte.
Poslední hřebíček v rakvi je paywall. V pozdější fázi se dostanete do situace, kdy opravy zbraní budou stát víc, než si v dungeonu vyděláte. Po desítkách hodin tak dostanete nůž na krk, zaplaťte nebo je game over. Je možné, že se jedná jen o chybu interních mechanik a výpočtů a situace jako je tahle může být časem opravena.
Blades jsou v tuhle chvíli ve svém jádru tím nejhorším, co v současném, už tak neskutečně zamořeném prostoru mobilních her existuje.
Vlastní „hra“ sestává z obcházení titěrného města, sbírání questů, které nikdy nepřekročí komplexitu „běž do dungeonu a zabij deset goblinů”, opravy zbraní od místního kováře a žasnutí, jestli tohle Bethesda myslí vážně. Dungeon je ve hře pouze jeden. Jen pro něj existuje několik různých skinů, včetně jednoho venkovního. Princip procházení kobek však zůstává stejný a vám velice záhy začne být jedno, v jakých kulisách se festival repetitivního klikání odehrává. Lví podíl na tom má soubojový systém, který se v praxi skládá pouze z toho, že ťukáte na displej. Ve hře jsou i mechaniky jako krytí se štítem, magie a skilly, prostor pro jejich využití je ale minimální. V současné podobě nastavení obtížnosti totiž buď nepřátele rozemelete na padrť, aniž by se vás dotkli, nebo si vás dají k snídani. PvP jsem zatím otestovat nemohl, ale nečekám, že by se zážitek nějak diametrálně lišil.
Velkým překvapením pro mě byla grafika. Jediná stránka, kde hra měla velké ambice ohromit. Ve skutečnosti Blades oscilují mezi ucházejícím a naprosto příšerným. Ucházející je zpracování dungeonů a naprosto příšerné jsou obličeje postav. I líbivé jeskyně a kobky, kterým se výborně podařilo zachytit vizuální styl série, rychle ztrácejí svoje kouzlo. Brzy totiž začnete objevovat jejich klaustrofobickou omezenost. Grafika Blades jsou nakonec jen kulisy, které mají zakrýt, jak prázdná ve skutečnosti hra je.
Grafika Blades jsou nakonec jen kulisy, které mají zakrýt, jak prázdná ve skutečnosti hra je.
Těžko říct, kde přesně se stala chyba, Bethesda už v minulosti s Fallout Shelter dokázala, že umí udělat férově vybalancovanou mobilní free to play hru.
Blades oproti tomu vypadají jako špatný vtip. Na to, jak je Bethesda schopná vláčet hnojem značku The Elder Scrolls spolu s vlastní reputací, je smutný pohled. Doufat v zázračné překopání celé hry, než opustí předběžný přístup, nemá smysl.