Jako vášnivý hráč karetních her jsem se Magic: the Gathering Areny nemohl dočkat, hlavně když se jedná o hru, u jejíž papírové verze jsem v mládí strávil tolik času. Hned mi ale bylo jasné, že nevyvaruju srovnávání s Hearthstonem, který hraju od closed bety. Takže která hra je lepší?
Uživatelské prostředí
Z Hearthstonu jsem si zvykl na určitý vizuální standard, který by karetní hra měla splňovat, abych jí byl schopen věnovat víc času. Líbivá grafika, povedené animace a zvukové efekty karet, interaktivní prostředí, jednoduché ovládání a v neposlední řadě i podbízivý soundtrack. To všechno Hearthstone má a Areně se to podařilo víceméně napodobit. Ovšem spousta věcí mi chybí, jako například historie zahraných karet a efektů, nebo jednodušší a intuitivnější ovládání. MTG Arena je samozřejmě pořád v beta verzi a každým updatem jí vývojáři vylepšují, ale momentálně je pro mě vítěz jasný.
HS – Arena 1:0
Karty
Co by u karetek mohlo být důležitější než samotné karty? V Hearthstonu i Areně si můžete postavit balíček z více jak 1500 karet a další pravidelně přibývají. Magic má navíc velkou kolekci starých edic, které mohou vývojáři potenciálně do Areny přidat. Obě hry mají krásné obrázky, flavour texty (které jsou u HS zvlášť povedené a vtipné, takže doporučuji si udělat čas a projít si je), nebo unikátní animace pro legendárky. Hearthstone má navíc pro každou kartu jiný zvukový efekt a uživatelsky přívětivější crafting systém, kdy nepotřebné karty můžete rozebrat a vyrobit si něco, co se vám bude hodit do balíčku. V Areně si potřebný kousek buď vycraftíte z wild karet, které se ovšem získávají těžko, nebo doufáte ve štěstí, že vám padne z boosteru. Ty jsou štědřejší než v HS a místo pěti dostanete rovných osm karet, z toho minimálně jednu mythic nebo rare. I přesto ovšem Hearthstone opět těsně vyhrává.
HS – Arena 2:0
Mechaniky a strategie
Naproti tomu u herních mechanik je vítěz s přehledem jasný. Některé zápasy v Hearthstone představují spíš partičku solitaire než strategickou hru. Dostanete krystal a zahrajete kartu, oponent dostane krystal a zahraje kartu – a takhle pořád dokola. Ve svém tahu si můžete dělat co chcete, v protivníkově naopak nic, a výsledek hry dost často závisí jen na tom, kdo má lepší křivku. To v Areně má všechno svá pravidla, která sice mohou být pro začínající hráče složitější, ale postupem času je ocení. Váš tah má přesně dané fáze a dané je i to, co v nich můžete dělat. Co je ale nejdůležitější, oponent může na vše reagovat. Takže vám například může zabit potvoru ještě dřív, než stihnete zaútočit, nebo třeba zakázat seslání mocného kouzla. Prostě si musíte dávat pozor, kolik má protihráč karet v ruce a kolik volné many na sesílání, což umožňuje i blafování. Strategická složka hry tím pádem dostává úplně nový rozměr. Jak už tušíte, tohle kolo vyhrává Arena.
HS – Arena 2:1
Herní módy
Když už máte svůj balíček postavený, chcete ho také někde vyzkoušet. V Hearthstonu máte tři možnosti, jak si zahrát proti hráčům: casual, ranked a arenu. Tyto formáty doplňuje každý týden Tavern Brawl a navíc všemožné PvE dungeony z jednotlivých expanzí. V Aréně máte casual i ranked mód, které jsou navíc rozděleny na BO1 a BO3 (Traditional play), Constructed event, kde za každou výhru získáváte goldy a nové karty, a hlavně draft, kde si balíček stavíte úplně od píky podle toho, co si vytáhnete z boosteru. Co úplně chybí, je jakákoliv příběhová kampaň, nebo alespoň PvE mód. Je možné, že se něco takového ve výsledné hře ještě objeví, ale zatím za mě opět těsně vyhrává Hearthstone.
HS – Arena 3:1
Odměny
Ne každý hraje jen pro zábavu, a proto je důležitým faktorem i způsob, jakým vás hra odměňuje. Odměny za ranked jsou podle mě u obou her málo motivační (pokud se neumisťujete na nejvyšších pozicích, které vás mohou dostat až na turnaje, kde se hraje o peníze). Důležitější jsou tedy odměny každodenní nebo odměny za eventy, a v tomto ohledu je štědřejší Arena. Jako začínající hráč dostanete každý den nový herní balíček o šedesáti kartách, který vám zůstane. Balíček přitom obsahuje i vzácné karty. Navíc si každý den přes daily questy není problém našetřit na 1-2 boostery, takže se vám sbírka rychle rozrůstá, a i jako f2p hráč si za dva týdny hraní můžete postavit vysněný T1 deck. Potěší i odměny vztahující se k různým událostem ve světě Magicu, jako jsou boostery z nové expanze, volné vstupy do draftu, nebo alternativní verze karet.
HS – Arena 3:2
Kompetitivníhraní a turnaje
Z odměn ve formě kartiček se dostáváme k reálným odměnám ve formě peněz. Pokud vám už nestačí dát si jen tak jednu, dvě partičky po obědě a myslíte si, že hru máte v malíku, můžete zkusit prorazit ve světě e-sportu. Turnaje v Hearthstonu si může zorganizovat skoro každý. Hraje se na školách, v PC hernách, nebo čistě online. Dále tu jsou velké turnaje, organizované přímo Blizzardem nebo partnery, a finanční odměny za takový turnaj už nejsou zanedbatelné, čemuž nasvědčuje i prizepool oznámený na rok 2019, který činí 4 miliony dolarů! Říkáte si, že je to hodně? Wizards of the Coast se rozhodli tuto částku trumfnout a tento rok hodlají na odměnách utratit miliónů rovnou deset. Navíc dokazují svou důvěru v úspěšnost Areny tím, že na turnajích propojí digitální Magic s tím papírovým. A za to mají u mě bod.
HS – Arena 3:3
A vítězem se tedy stává…aha, ona je to plichta!
S tím vlastně nemůžu než souhlasit. Porovnávat Hearthstone a MTG Arenu tak jednoduše nejde. Každý si najde to svoje a není důvod, proč byste nemohli hrát obojí. Na Hearthstonu mě baví, že si můžu vzít mobil do postele nebo na záchod, a na pohodu si odehrát pár her. Líbí se mi lore založené na World of Warcraft a geniální jednoduchost, díky které hra prorazila. Naopak když mám chuť trochu víc zapojit mozkové závity, nebo si postavit nějaký zajímavý balík, pustím si Arenu. I trochu kvůli nostalgii.
A jak to máte vy?